L’EUTANÀSIA COM A PARADIGMA DE LA TENSIÓ ENTRE LA TEOLOGIA DE LA VIDA I LA TEOLOGIA DE LA MORT

- Ma. Dolors Taengua -

 

La mort, fet universal que esdevé a tot ésser humà, ha perdut el seu sentit de transcendència, sobretot en les societats que gaudeixen del dit “estat del benestar”, on s’aparta a la mort, és relegada als espais previstos per a que tingui lloc; a la institució, és a dir a l’hospital. També se separa de l’entorn urbà el lloc on s’acomiada per última vegada a aquell que ha mort; és a dir, ara el lloc d’acomiadament és el tanatori o crematori.

Ja no viu la mort enmig nostre, l’hem desterrat de la vida quotidiana, de la vida saludable, bella i  d’èxit, en termes axiològics de la societat del segle XXI. La mort està amagada, ni pensem ni parlem d’ella; així, en aquesta autoevassió de la mort, vivim la vida fins el moment en que “viene la muerte, tan callando”  i no volem afrontar-la cara a cara, perquè és totalment una desconeguda.

Per altra banda, avui en dia també vivim una “cultura de la mort” en la qual els mitjans de comunicació ens acosten diàriament esdeveniments on les persones moren: guerres, atacs terroristes, catàstrofes naturals, accidents, homicidis, avortament i eutanàsia. Quina  contradicció! Per una part amaguem la mort, l’apartem del viure quotidià i per altra, ens apropiem d’ella, fent-nos els seus senyors, disposant de la vida i de la mort… dels altres, i com no, aixecant-nos com els amos i senyors de la nostra vida i de la nostra mort.

El debat de l’eutanàsia , la bona mort, encara és obert. Submergir-nos en el tema de l’eutanàsia és molt, molt, complex i necessitem de diverses disciplines per poder abordar aquesta complexitat, no sols per informar-nos i formar-nos sinó per poder prendre decisions que, potser, afectaran les vides dels nostres éssers estimats , fins i tot a nosaltres mateixos.

És molt important tenir clar el concepte i el context de l’eutanàsia, ja que ens servirà com a punt de partida per entendre què diem quan parlem d’eutanàsia.  Un breu recorregut pel pensament històric-filosòfic ens ajudarà a excloure algunes pràctiques que s’han dut a terme sota el nom d’eutanàsia i que eren autèntiques massacres o genocidis.

Actualment en el debat al voltant de l’eutanàsia, les expressions dignitat humana i dret a morir en dignitat, s’utilitzen com arguments tant per defendre la licitud de l’eutanàsia com per a negar-la, per la qual cosa és molt interessant poder estudiar les dues postures. Així mateix el criteri d’autonomia o principi de disponibilitat de la pròpia vida, són punts de partida on també s’argumenten les postures a favor o en contra de l’eutanàsia. La complexitat obliga a tenir en compte diverses disciplines com la Filosofia, l’Ètica, l’Antropologia, la Teologia, el Dret i la Bioètica, entre altres, per a poder aportar claredat a aquest tema tan controvertit i que mereix tot el nostre respecte, ja que es tracta de posar fi a una vida humana que pateix greus dolors físics, o psíquics, com a conseqüència d’una malaltia incurable.

Encara que la nostra postura no opta per la pràctica de l’eutanàsia, una qüestió tan seria com aquesta ens obliga a ser sincers i reconèixer que parlem des de la distància, des de la salut -la nostra i la dels nostres éssers estimats- amb l’esperança que les nostres conviccions continuïn inalterables fins i tot en el mateix llit de la mort.  

 Des de la fe cristiana abordem el procés de la mort com l’esdeveniment que ens condueix a “la casa del Pare” (Evangeli de San Joan 14,2). Mitjançant el ministeri pastoral i la comunitat de fe -l’església- el procés de malaltia i mort es viu en imitació a la praxis de Jesús, el Crist, qui estima a la persona i està amb i al costat del qui pateix, del qui plora i d’aquell a qui l’envolta l’agonia de la mort.

Ma Dolors Taengua Sunyer (© copyright, 2009)

 

Noticias relacionadas:

  • O P I N I Ó  |  Ventijol suau  |  per Guillem Correa, pastor a Barcelona i secretari general del ...

  • - Fidel Caralt - Però Jesús tornà a cridar amb tota la força, i va expirar. Llavors la cortina ...

  • O P I N I Ó  | Ventijol Suau |  Guillem Correa, pastor a Barcelona i Secretari General del ...

  • - Fidel Caralt -   Tots seguim un camí en aquesta vida. Vulguem o no, prenem decisions que ...

  • <<Fidel Caralt>> Segons el filòsof català Josep Ferrater i Mora,  hi ha  quatre ...

Els comentaris estan tancats